Regler for fuzzsjakk

Grunnleggende sjakkregler

  • Hvit starter alltid
  • Brikker beveger seg etter faste regler
  • Bønder: Går én rute frem (to fra start), slår diagonalt
  • Springere: Hopper i en L-form
  • Løpere: Beveger seg diagonalt
  • Tårn: Beveger seg rett frem eller sidelengs
  • Dronning: Kombinasjon av løper og tårn
  • Konge: Flytter én rute i hvilken som helst retning
  • Målet er å sette motstanderens konge i sjakkmatt
  • En konge kan ikke stå i sjakk eller flytte til et felt hvor den er truet
  • Hvis du rører en brikke, må du flytte den (touch-move-regel)
  • Du må slå på klokken med samme hånd som du flytter brikken med
  • Rokade kan kun gjøres hvis ingen av brikkene har flyttet, og det ikke er sjakk på kongen eller mellom tårnet og kongen
  • Bondeforvandling skjer når en bonde når åttende rad – du kan velge hvilken som helst brikke (som regel dronning)
  • Patt = remis
  • Trekkgjentakelse 3 ganger = remis
  • 50 trekk uten slag eller bondeforfremmelse = remis

Turneringsregler

  • Spiller du et ulovlig trekk, får motstanderen 1 minutt ekstra
  • To ulovlige trekk i samme parti = tap
  • Hvis du flytter en brikke, trykker på klokken, men ikke har sluppet brikken, er det et regelbrudd. Stopp klokken og tilkall dommeren
  • Hvis en spiller ved et uhell velter brikker, må de sette dem opp igjen i egen tid
  • Hvis en spiller gir opp, skal de signalisere det tydelig – ikke bare forlate bordet
  • Hvis en spiller setter seg ved feil bord og starter feil parti, må dommeren tilkalles. Unntak kan gjøres
  • Hvis en spiller har vunnet, men hindrer nye runder i å starte, kan de få en advarsel
  • Blir det fullt i lokalet, skal tilskuere vike plass for deltakere
  • Spillere som oppfører seg svært negativt etter tap, kan bli nektet deltakelse i neste turnering
  • Ingen kan nekte å spille mot en spesifikk motstander uten gyldig grunn
  • Hvis en spiller slår brikker av brettet etter tap, kan de få bot til turneringskassen
  • Publikum kan stå og se på, men ikke forstyrre spillet
  • Dommere har siste ord i alle tvister. Ingen diskusjon etter avgjørelse
  • Hvis klokken er feil stilt, må dommeren rette den opp umiddelbart
  • Hvis en spiller ikke møter opp innen 5 minutter etter rundestart, taper de partiet
  • Hvis en spiller må forlate turneringen før den er ferdig, skal de informere turneringsledelsen
  • I sjeldne situasjoner som ikke dekkes av reglene, bestemmer hoveddommeren basert på fair play-prinsipper
  • Hvis en spiller skader brett, brikker eller klokken, må de erstatte utstyret
  • Ingen banning eller høylytt prat ved brettet
  • Klokken starter automatisk 1 minutt etter planlagt runde-start hvis ikke motstanderen sitter ved bordet